Az alábbiakban összeszedtük a leggyakrabban felmerülő kérdéseket (GYIK) a NEMECSEK Programmal kapcsolatosan.
Mi az a NEMECSEK Program?
A Hintalovon Alapítvány NEMECSEK Programja abban segít, hogy a gyerekekkel foglalkozó közösségek – iskolák, óvodák, sportegyesületek, civil szervezetek, színházak és egyéb szervezetek – megtalálják a saját válaszaikat a biztonságos együttműködésre, és létrehozzák saját gyerekvédelmi útmutatójukat.
Miért NEMECSEK Program a program neve?
A Pál utcai fiúk történetét, Nemecsek Ernő nevét szinte mindenki ismeri. Nemecsek az, akiről a bátorság, a hűség, a közösségért való kiállás, az egymás támogatásának fontossága jut eszünkbe. Ezek azok az értékek, amelyek a mi programunkban is alapvetőek. A gyerekek védelme akkor tud igazán megvalósulni, ha az egész közösség elköteleződik. Amikor egy szervezetnek gyerekvédelmi útmutatót fejlesztünk, akkor abban segítünk, hogy egy olyan közösség jöhessen létre – ha úgy tetszik, egy olyan Grund – ahol mindenki jól van, biztonságban érzi magát, és a legjobbat hozhatja ki magából.
Mi az a gyerekvédelmi útmutató?
A gyerekvédelmi útmutató egy olyan dokumentum, ami keretekbe foglalja, hogy mit tesz az iskola, vagy bármilyen gyerekekkel foglalkozó szervezet azért, hogy megvédje a gyerekeket a közösségükben előforduló bántalmazástól. Ez a dokumentum leírja, összefoglalja azokat az elveket és szabályokat, amelyek segítik, hogy mindenki – a gyerekek és a felnőttek egyaránt – biztonságban érezze magát a közösségben. Az útmutató többek között olyan kérdésekre ad választ, hogy:
- a gyerekek védelme szempontjából kinek mi a felelőssége,
- hogyan lehet jelezni egy bántalmazási esetet,
- mi fog történni az intézményen belüli jelzés után,
- hogyan kezeli az intézmény az online térben történt bántalmazásokat,
- mit tesz a megelőzés érdekében.
Ezekre a kérdésekre sok intézménynek már most is megvan a saját válasza és gyakorlata. Azonban nem biztos, hogy azok pl. le vannak írva, így mindenki számára egyértelműek és követhetőek, ezáltal betarthatóak. A program lényege, hogy a gyerekek biztonsága ne esetleges legyen, hanem preventív szemléletű, tudatos és előre átgondolt.
A gyerekvédelmi útmutató csak a gyerekek biztonságával foglalkozik?
Elsősorban a gyerekek biztonságával foglalkozik, hiszen a gyerekek kiszolgáltatott helyzetben vannak. De rajtuk keresztül a felnőtteket (tanárokat, edzőket, szakembereket, szülőket) is védi, mivel meghatározza, hogy mi számít bántalmazásnak, és azt is, hogy mit kell tenni ilyen esetben. Azt is biztosítja, hogy a közösségben a bántalmazás minden gyanúját kivizsgálják, a bántalmazásnak legyenek következményei, így védi a gyerekekkel foglalkozó felnőtteket is. Lesz következménye annak, ha valakit bántottak és lesz következménye annak, ha valakit alaptalanul meggyanúsítottak, hogy valamit elkövetett. Ha egy felnőtt követ el valamilyen határátlépést, pl. egy szülő a tanárral szemben viselkedik sértő módon, vagy egy edző a kollégájával szemben tanúsít bántó magatartást, akkor az útmutató ezeknek a helyzeteknek a jelzésére és kezelésére is ad támpontokat.
Ki készíti el a gyerekvédelmi útmutatót?
Ahhoz, hogy elkezdjetek dolgozni a saját gyerekvédelmi útmutatón, azt javasoljuk, hogy alakuljon egy gyerekvédelmi munkacsoport intézményen belül. Jó, ha a munkacsoportot minimum 3 fő alkotja, de még jobb, ha többen vagytok. Az ő feladatuk lesz végigvinni az útmutató kidolgozását, valamint a gyakorlatban való alkalmazását. Hozzájuk érkeznek majd be a jelzések, ők lesznek a gyerekvédelmi csapat.
Ha önállóan, vagy velünk tanácsadói együttműködésben dolgoztok, akkor az útmutató kidolgozását a gyerekvédelmi munkacsoport végzi. Amennyiben a partneri együttműködést választjátok, úgy az útmutató kidolgozását mi végezzük, szoros együttműködésben a gyerekvédelmi munkacsoporttal.
A gyerekvédelmi útmutató elkészítésében sokat segíthet a letölthető Kézikönyvünk.
Mennyi idő és erőforrás kell a gyerekvédelmi útmutató elkészítéséhez?
Ahhoz, hogy ez valóban egy adott intézményre, szervezetre szabott dokumentum legyen, fontos, hogy egy csoport készítse el és szánjon rá megfelelő időt.
Érdemes olyan csapatot összeállítani, amelyben a különböző területek egyaránt képviselve vannak (pl. gyerekekkel közvetlenül dolgozó felnőttek, kommunikációért felelős munkatársak, HR területen dolgozók stb.). Olyan munkatársak is vegyenek részt a kidolgozásban,
– akiknek “szavuk van”, akikre odafigyelnek a többiek, és akik jól ismerik a szervezeten belül zajló tevékenységeket;
– akik olyan felnőttek, akikhez a többiek bizalommal fordulnak a gyerekeket érintő kérdésekkel, és akiknek most is, de a jövőben biztosan fontos szerepe lesz a felmerülő helyzetek, esetek kezelésében;
De természetesen be lehet vonni gyerekeket és hozzátartozóikat is a helyzetértékelés, majd az útmutató kidolgozásának folyamatába.
Az idő kérdése alapvetően attól függ, hogy mennyi időt és kapacitást tudtok rá szánni, illetve, hogy “mi a kiindulási alap”. Ismerve a gyerekekkel foglalkozó szervezetek „pörgős” mindennapjait, nagyjából fél évvel érdemes tervezni, de természetesen ennél jóval gyorsabban is el lehet készülni.
Az biztos, hogy az útmutató elkészítésébe időt, energiát és sok közös gondolkodást vesz majd igénybe, “melós” lesz, de hosszú távon garantáltan kifizetődő a közösség számára!
Csak iskoláknak szól a NEMECSEK Program?
Nemcsak iskoláknak, hanem minden olyan szervezetnek, intézménynek, ahol gyerekekkel foglalkoznak.
A NEMECSEK weboldalán jelenleg kiemelve találhatóak az iskolák, óvodák, bölcsődék, az önkormányzati együttműködések, valamint a sportegyesületek. De az egyéb szervezetek alatt bárki felveheti velünk a kapcsolatot, vagy letöltheti a segédanyagainkat.
Az elmúlt években több mint 40 szervezetnek segítettünk, hogy működésüket biztonságosabbá tegyük gyerekvédelmi útmutató kidolgozásával, többek között például gyerekotthonok, bábszínház, alapítványok is.
Egy iskolának, intézménynek kötelező, hogy legyen gyerekvédelmi útmutatója?
Ez nem egy kötelező dokumentum, egyelőre. Vannak azonban már olyan országok (Anglia, Franciaország), ahol a működési engedély feltétele a gyerekvédelmi útmutató egy iskola, vagy óvoda alapításánál. Nyugat-Európában sok helyen ez a dokumentum már hasonlóan fontos, mint egy tűzvédelmi irányelv vagy az intézmény Pedagógiai programja.
A nemzetközi tapasztalatok egyértelműen azt mutatják, hogy a gyerekvédelmi útmutató egy kötelezően elkészítendő és alkalmazandó dokumentum lesz. Azért érdemes a témával foglalkozni, mert a bullying, az online bántalmazás, a különböző határátlépések megelőzésével és kezelésével kapcsolatban nagyon eszköztelenek a mai intézmények és közösségek.
Ki kezdeményezheti az adott intézményben, szervezetben, hogy elkészüljön a gyerekvédelmi útmutató?
Tulajdonképpen bárki, de fontos hangsúlyoznunk, hogy ez csapatmunka. A nulladik lépés ebben az esetben, hogy az adott szervezet, vagy intézmény vezetősége is elkötelezett legyen a gyerekek védelme iránt. Mivel vezetőségi elköteleződés nélkül nem tud megvalósulni a rendszerszintű tudatosság a megelőzés és a kezelés terén. Fontos megérteni, hogy miért olyan lényeges és nélkülözhetetlen az útmutató egy gyerekekkel foglalkozó szervezet esetében.
Kizárólag a Hintalovon Alapítvánnyal együttműködésben lehet elkészíteni a gyerekvédelmi útmutatót?
A NEMECSEK Programhoz három módon lehet csatlakozni. Az online kurzusra és a különböző segédanyagokra támaszkodva bárki önállóan is kidolgozhatja a saját útmutatóját. A tanácsadói és partneri együttműködés során pedig különböző mértékű személyes közreműködés keretében támogatjuk a folyamatot.
Az együttműködési csomagok mellett arra is van lehetőség, hogy egy-egy tréninget, vagy workshopot személyesen megtartsunk azokban a témákban, amelyekre nagy rálátásunk van, pl. gyerekjogok, bántalmazás fogalma és felismerése.
Az együttműködés lehetséges formáiról itt olvashatsz bővebben!
A NEMECSEK Program hogy kapcsolódik a Hintalovon Alapítványhoz?
A NEMECSEK Program a Hintalovon Alapítvány egyik programja, amelynek önálló weboldala 2023 októberében indult el. Mi, akik a NEMECSEK Programban dolgozunk, a Hintalovon Alapítvány munkatársai vagyunk.
A gyerekvédelmi útmutató ugyanaz, mint a gyerekvédelmi irányelv?
Igen. Angolul a dokumentum neve Child Safeguarding Policy, szó szerint tehát gyerekvédelmi irányelv. Tapasztalataink szerint azonban az irányelv szó sokszor távolságtartást vált ki, illetve inkább hangzik egy kötelezően betartandó szabályrendszernek. Az útmutató kifejezéssel azt szeretnénk hangsúlyozni, hogy ez a dokumentum abban segít, hogy az intézmény, egy sportegyesület, egy bábszínház vagy bármilyen közösség a saját válaszait találja meg arra, hogy hogyan kezeli a bántalmazás helyzeteit.
Miért írjátok mindig azt, hogy GYEREK, és nem azt, hogy GYERMEK?
Neked hány éves gyerek jut eszedbe, ha meghallod azt a szót, hogy gyermek? A legtöbb embernek a gyermek szó hallatán a kisgyerekek jut az eszébe. Nem szoktuk a 17, de még a 13 éves gyerekekre sem azt mondani, hogy gyermek. Azt gondoljuk, hogy a gyerek szó használata jobban kifejezi a 0-18 éves korosztályt.
A gyerekeknek a kötelességeiket kellene először tudni, és csak utána a jogaikat. Miért hangsúlyozzátok csak a jogokat?
Azok a gyerekek, akik ismerik a jogaikat, tudni fogják azt is, hogy hol van a saját joggyakorlásuk határa. Azzal, hogy egy gyerek tudja, hogy joga van az erőszakmentes gyerekkorhoz, az oktatáshoz, vagy a magánélete tiszteletben tartásához, azt is megtanulja, hogy mindehhez másnak is ugyanolyan joga van, megtanulja tehát a saját korlátait is. A jogok tudatosítása egymás tiszteletben tartását is eredményezheti. A jogszabályok 35 gyerekjogot és 2 kötelezettséget ismernek el, ezek a kötelezettségek a tanulást és az iskolába járást érintik. A kötelezettségek és a jogok hangsúlyozását egyformán fontosnak tartjuk.